Hoe moet dat?

Op de JoMi server staat de nieuwe rubriek   'HOE MOET DAT?'

In deze rubriek kun je zowat alles vinden wat nuttig is voor de veeleisende fotograaf.

Weet dat alle documenten en cursussen  volledig gratis aangeboden worden aan de JoMi leden.

Geregeld deze rubriek bezoeken is de boodschap om de laatste nieuwigheden te ontdekken.

 

Adobe Camera Raw

Er is een update voor Camera Raw zowel voor Mac als Windows versies van Photoshop.

Via onderstaande URL kun je deze updates downloaden:

https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-in-installer.html

Voor Mac is dit CameraRaw _10_1-mac.ZIP

Voor Windows is dit CameraRaw _10_1-win. ZIP

 

Faststone

Er is voor de Windows gebruikers een nieuwe versie van Faststone nml. 6.4

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Collages

Een leuk cadeautje om met de feestdagen te geven.

Via deze website is het een fluitje van een cent om collages te maken.

https://www.easycollage.nl/

 

KORTINGEN in webshops

Kijk toch maar beter uit uw doppen. Via een simpel trucje kan u nagaan of de deal echt zo straf is als de winkel doet uitschijnen. Gebruik hiervoor wel Google Chrome of Mozilla Firefox, want met Internet Explorer werkt het niet.

Heeft u uw zinnen gezet op een bepaald product in een webshop? Typ dan cache: voor de url in de adresbalk en druk op enter. Op die manier krijgt u dezelfde pagina te zien, maar dan van enkele dagen geleden. En zo weet u meteen of die niet te missen aanbieding echt wel zo uniek is.

 

Digitaal archiveren

Op de diverse vergaderingen werd er al eens gesproken over hoe men nu best zijn foto's, zowel RAW bestanden of afgewerkte foto's kan bewaren.

Op de JoMi server staat er in de map 'PDF's' een uitgebreid artikel handelend over dit onderwerp.

Titel: Digitaal archiveren van afbeeldingen. 

 

Online oefenen

Via deze site kun je wat oefenen met diafragma, sluitertijd en ISO.

Het leuke is dat je steeds een foto kan maken met je gekozen instellingen. Bij het resultaat krijg je dan de uitleg en wat tips.

Eens je deze driehoek begrijpt zou je geen fout belichte foto's meer mogen maken :)

http://www.canonoutsideofauto.ca/play/

Oefening baart kunst, oefenen dus.

 

Fotografie artikelen

Wist je dat er meer dan 200 Nederlandstalige artikelen op de JoMi server staan handelend over fotografie.
Een schat aan nuttige informatie, lees en leer.

Er zijn ook allerhande cursussen voorhanden over lightroom, flitsen, fotografie voor de beginnende digitale fotograaf enz. 

Je kunt er ook diverse E-books vinden.

Dit alles is GRATIS voorhanden.

De JoMi server is enkel toegankelijk voor JoMi leden.

 

Auto ISO

Daar sommigen problemen hebben met auto ISO staat er op de JoMi server een artikel  bij 'Hoe moet dat' over 

Flexibel fotograferen met auto ISO